پاورپوینت نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت
دانلود پاورپوینت با موضوع پاورپوینت نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت دارای 253 اسلاید و با فرمت .ppt و قابل ویرایش و آماده برای ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس می باشد.
تعداد اسلاید : 253 اسلاید
فرمت فایل: پاورپوینت .ppt و قابل ویرایش
آماده برای : ارائه ، چاپ ، تحقیق و کنفرانس
قسمتی از متن نمونه:
اسلاید ۱ :
مقدمه
شعاع تعالیم و عملکرد و تأثیرگذاری اسلام تمام عرصههای ظاهری و باطنی انسان رادر برگرفته و برنامه کامل چگونه زیستن و سعادتمند شدن انسان را در نگرش فردی و اجتماعی بیان میکند.
مهمترین اهداف حکومت اسلامی
۱- استقرار توحید و رهانیدن مردم از بندگی غیر خدا
۲- رشد و تکامل علمی، فرهنگی و تربیتی انسانها
۳- آزاد سازی تودههای مردم و انسانهای مستضعف از چنگال ستمگران و بردگی مستکبران
۴- برپایی جامعه نمونه و مدیریت فاضله آرمانی از راه قسط و عدل
۵- اجرای کامل قوانین آسمانی وانسانی ساز اسلام (اقتصادی- مالی- حقوقی- قضایی- سیاسی- اجتماعی)
اسلاید ۲ :
« ولایت» مهم ترین اصل دراسلام و نگهبان توحید، نبوت، عدالت ومعاد است.
امام باقرعلیه السلام میفرماید : « اسلام بر پنج چیز بنیان نهاده شد، برنماز، زکات، روزه، حج و ولایت و بر هیچیک از اینها چون ولایت توصیه نشده است، اما مردم چهار چیز را گرفتند و ولایت را رها ساختند .»
امام صادقعلیه السلام نیز فرموده اند : سنگهای زیرین اسلام سه چیز است : ۱) نماز ۲) زکات ۳) ولایت ، که هیچیک از اینها بدون دیگری صحیح نیست ».
امام خمینى (ره)، نخستین فقیهى است که پس از آنکه مبحث دیرینه ولایتفقیه و حکومت اسلامى را در قالبتئورى بیان داشت، آن را مستقلا به مقامعمل نیز درآورد.
اسلاید ۳ :
مفهوم نظام سیاسی اسلام
مجموعه منسجمی از کنش ها و واکنش ها، اصول و قواعد حاکم بر رفتارهای اجتماعی که بر پایه مبانی اعتقادی اسلام استوار شده و در مسیر کمال حقیقی و قرب انسان به خدا گام برمی دارد.
اسلاید ۴ :
سیاست
در فرهنگ معین، سیاست به معنای حکم راندن به رعیت و اداره کردن امور داخلی و خارجی کشور و همچنین به معنای داوری، سزا، تنبیه و جزا آمده است.
در لغتنامه دهخدا، سیاست به معنی تدبیر، مصلحت و دوراندیشی آمده است.
صاحبنظران، بیش از ۲۰۰ تعریف راجع به سیاست شمردهاند که در اینجا به چند تعریف اصطلاحی مهم آن میپردازیم.
اسلاید ۵ :
۱. سیاست به مثابه علم قدرت
نظریهپردازان غربی، غالباً سیاست را علم قدرت شمردهاند و افراد زیادی نیز در ایران به طور آشکار و روشن آن را پذیرفتهاند موریس دوورژه با نقد تعاریف دیگر و دفاع از تعریف خود، سیاست را علم قدرت نامیده است.
اندیشمندانی چون جوزف فرانکل، ماکیاول نیچه، فرانکلین لووان بومرو و … چنین تعریفی از سیاست دارند.
اسلاید ۶ :
۲. سیاست به معنی علم دولت
عدهای دیگر از نظریهپردازان غربی، سیاست را علم دولت نامیده و آن را به معنی علمی که رفتار دولت را مورد بررسی و مطالعه قرار میدهد تعریف نمودهاند. به عنوان مثال، رافائل میگوید: آنچه به دولت مربوط میباشد یک امر سیاسی است. او معتقد است که تاریخ نظریههای سیاسی عمدتاً درباره دولت است.
بلونشلی نیز میگوید: علم سیاست به معنای درست کلمه، علمی است که دولت را بررسی کند.
تعاریف فوق چنان اهمیتی در سیاست دارند که دانشمندان سیاسی را به دو گروه عمده اندیشمندان قدرت محور و نظریهپردازان دولت محور تقسیم نمودهاند.
اسلاید ۷ :
سیاست به معنی هدایت مردم واداره امور جامعه
در بین نظریهپردازان مسلمان، امام خمینی(ره) ، سیاست را دقیقاً در معنای تمشیت واداره امور بکار بردهاند و تمشیت در بیانات ایشان، یعنی رو به راه کردن کارها چه سیاسی و چه غیر سیاسی.
تمشیت در فرهنگ معین به معنی روان کردن، راه انداختن و سامان دادن نیز آمده است.
”سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه و تمامی ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگیرد و اینها را به طرف چیزی که صلاحشان هست هدایت کند“
( صحیفه امام. ج ۱۳، ص ۴۳۲)
اسلاید ۸ :
سیاست عین دیانت
قرآن کریم هم بر اصل حکومت تاکید دارد و هم بر نوع حاکمیت و در آیات متعددی ایجاد قانون و حاکمیت مطلق را از آنِ خداوند میداند: «ان الحکم الالله» انعام/۵۷٫
«فلا و ربک لایومنون حتی یحکموک فیما شجر بینهم ثم لایجدوا فی انفسهم حرجا مما قضیت و یسلموا تسلیما؛ (نساء/۶۵).
پس چنین نیست، سوگند به پروردگارت که ایمان نمی آورند مگر آنکه تو را در مورد آنچه میان آنان مایه اختلاف است داور گردانند و سپس از حکمی که کرده ای در دلهایشان هیچ احساس ناراحتی نکنند و کاملاتسلیم باشند»
در آیات دیگری مشروعیت حکومتهای خودکامه را رد میکند:
«یریدون ان یتحاکموا الی الطاغوت و قد امروا ان یکفروا به» نساء/۶۰٫
در برخی از آیات نیز به رویارویی با حکومت طاغوت دستور میدهد: «اذهب الی فرعون انه طغی» طه/۲۴٫
اسلاید ۹ :
در قرآن کریم امر به قیام علیه طاغوت مینماید و بر برپایی قسط می نماید (کُونُوا قَوَّامینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّه)نساء/۱۳۵ و …، عین سیاست است.
قرآن کریم پیامبران الهی را شایسته حکومت و ولایت میداند و نهایتاً امر حاکمیت و رهبری را به رسول خدا و صاحبان امر ولایت که جانشینان آن حضرت اند، میسپارد و مومنان را به پیروی از آنها ملزم میکند:
«ِانَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ». سرپرست و ولی شما تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده اند، همانها که نماز را بر پا میدارند و در حال رکوع زکات میدهند»(مائده/۵۵).
اسلاید ۱۰ :
سیاستمداری یکی از ویژگی های
مهم ائمه اطهار علیهم السلام
در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «السلام علیکم یا اهل بیت النبوه … و ساسه العباد و ارکان البلاد» «سلام بر شما ای خاندان رسالت و سیاست مداران بندگان خدا، و پایه های شهرها» این جمله نشان می دهد که اهل بیت علیهم السلام که رهبری امت اسلام بر عهده آنها نهاده شده است ، متکفل امر سیاست پس از پیامبر گرامی اسلام هستند.
در فرهنگ لغت لسان العرب ذیل کلمه سیاست چنین آمده است: «و السیاسه : القیام علی الشیء بما یصلحه» «سیاست یعنی اقدام برای سامان دادن چیزی به وسیله اموری که آن را اصلاح کند و سامان بخشد.» به نظر می رسد واژه سیاست در اینجا به بیشتر معنی مدیریت مد نظر قرار گرفته است.